Angående barnuppfostran och trafikvett

Jag trampade hem genom Vasaparken, njutandes av vårsolen på min gnisslande Flying Finn (nej jag kan inte släppa det). Framför mig gick en pappa med sin lilla dotter som åt på en glasspinne med chokladöverdrag. Så artigt jag kunde plingade jag på min klocka, och då jag inte fick någon reaktion plingade jag igen, lite högre, men så opåträngande som jag kunde. Då vände sig Herr småbarnspappa om och snäste till mig att "barn flyttar inte på sig!". Visst blev jag lite purken och skamsen, men nu så här i efterhand undrar jag om inte pappan egentligen inte hade ett visst ansvar. Borde han inte, då han hörde mig, tagit sitt barn i handen, tagit det åt sidan och förklarat varför den konstiga flickan på cykeln så febrilt plingade på sin lilla klocka? Har inte föräldrar ett ansvar att lära sina barn trafiksäkerhet redan från tidig ålder? Jag skulle nog anse att så fort barnet själv börjar gå på gatan (misstolka inte formuleringen, tack) så ska man som förälder börja med att arbeta med sitt barns medvetenhet om trafiken. Okej, visst, jag kanske gjorde fel i att anta att en 6-åring skulle fatta att hon skulle flytta på sig för att jag ringde i en klocka, men gjorde då pappan inte också fel, som inte visade henne fast han så väl visste hur man ska göra?

Tyck gärna till.

Kommentarer
Postat av: Jo

Gud jag har haft precis samma problem! Jag blir verkligen glad av att du tar upp det. Jag cyklar ju till jobbet samtidigt som alla ungar cyklar till skolan och jag har ju farmors gamla cykel utan växlar som väger ett ton. Då är det inte så roligt att behöva stanna varje gång det är ett barn i vägen. Min personliga lösning blir nog att köpa en riktig cykeltuta så att de reagerar åtminstone.

2009-04-18 @ 10:42:12
URL: http://monkeyland.blogg.se/
Postat av: J

Jag har ingen empati för föräldrar som egentligen bör ha full uppsikt över sina barn. Han var förmodligen ett as som inte fått tillräckligt med kärlek och uppsikt som barn. Du plingade indirekt på gubben då du plingade på barnet, därför aktiverade han förmodligen taggarna utåt direkt.

2009-04-22 @ 12:07:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0